Temor do Senhor
O temor do Senhor é o princípio da sabedoria. Não se trata de medo, mas de reverência profunda, respeito e admiração diante da santidade e grandeza de Deus.
O princípio da sabedoria
A Escritura afirma que temer ao Senhor é o primeiro passo para a verdadeira sabedoria. Quem teme a Deus discerne o certo e aprende a viver com prudência.
Att vörda Herren
är början till vishet,
gott förstånd får alla
som handlar så.
Hans lov består för evigt.
Att vörda Herren
är början till vishet,
att känna den Helige är förstånd,
Vördnad för Herren
fostrar till vishet,
ödmjukhet går före ära.
Och till människorna sade han:
"Se, att vörda Herren är vishet,
att fly det onda är förstånd."
Herrens befallningar är rätta,
de ger glädje åt hjärtat.
Herrens bud är klart,
det ger ljus åt ögonen.
Herrens vördnad är ren,
den består för evigt.
Herrens domar är sanna,
de är alla rättfärdiga.
De är mer värda än guld,
än mängder av fint guld.
De är sötare än honung,
än renaste honung.
Bênçãos do temor
Quem teme ao Senhor encontra vida longa, provisão e proteção. O temor de Deus nos guarda do mal e nos conduz à humildade.
Lön för ödmjukhet
och vördnad för Herren
är rikedom, ära och liv.
Att vörda Herren förlänger livet,
men de gudlösas år förkortas.
Vördnad för Herren
är en källa till liv,
en hjälp att undgå dödens snaror.
Genom nåd och sanning sonas skuld,
genom vördnad för Herren
undviks det onda.
Salig är den som alltid fruktar Gud,
den som förhärdar sitt hjärta
faller i olycka.
Herrens ängel vakar
runt dem som vördar honom,
och han befriar dem.
Smaka och se att Herren är god!
Salig är den som flyr till honom.
Vivendo no temor do Senhor
Temer ao Senhor é obedecer seus mandamentos, andar em seus caminhos e amá-lo de todo coração. Essa reverência se expressa em justiça e integridade.
Herren er Gud ska ni följa, honom ska ni frukta, hans bud ska ni hålla, hans röst ska ni lyssna till, honom ska ni tjäna och honom ska ni hålla er till.
Och du ska hålla Herren din Guds bud så att du vandrar på hans vägar och fruktar honom.
Tjäna Herren med fruktan
och gläd er med bävan!
Unga lejon lider nöd och hungrar,
men de som söker Herren
saknar inget gott.
Kom, barn, lyssna till mig!
Jag ska lära er att vörda Herren.
Är du en människa
som älskar livet
och vill se goda dagar?
Vakta då din tunga
från det som är ont,
dina läppar från att tala svek.
Låt nu fruktan för Herren vara över er. Var noga med vad ni gör, för hos Herren vår Gud finns ingen orätt. Han är inte partisk och tar inga mutor."
Du ska inte uttala förbannelser över en döv eller lägga något framför en blind som han kan snava över. Du ska frukta din Gud. Jag är Herren.
Ni ska inte göra varandra orätt, du ska frukta din Gud, för jag är Herren er Gud.
Om din broder blir fattig och inte kan försörja sig hos dig, ska du ta dig an honom. Som en främling eller inneboende ska han få leva hos dig. Du ska inte ockra mot honom eller ta ränta, utan du ska frukta din Gud och låta din broder leva hos dig.
Till er, mina vänner, säger jag: Var inte rädda för dem som dödar kroppen och sedan inte kan göra mer. Jag ska visa er vem ni ska frukta: Frukta honom som har makt att döda och sedan kasta i Gehenna. Ja, jag säger er: Honom ska ni frukta.